Ragam Penyewa

Menguruskan penyewa rumah aku di Taman Desa ni memang suatu pengalaman yang menarik. Bayaran sewa rumah memang tak menjadi masalah...tapi jika terlewat, dia akan telefon aku segera dan meminta maaf. Itu perkara biasa...tapi yang luar biasa...kalau lewat dekat sebulan, dia siap offer akan bagi duit sewa lebih. Ada masanya sampai extra RM100 dari jumlah sewa bulanan.

Lagi satu, bayar bil api-air. Sebab terlampau sibuk dengan kerja agaknya...pernah beberapa kali mintak aku tolong dahulukan duit sendiri untuk bayar bil-bil tu. Mula-mula memang geram sebab dah jadi satu hal pulak nak kena keluar duit poket sendiri. Tapi bila bayar balik, penyewa ni akan bayar lebih jugak...contoh kalau jumlah bil api-air yang aku bayar tadi RM72...dia akan genapkan jadi RM80.

Memang pandai penyewa ni amik hati aku. Dan disebabkan inilah sekarang aku okay je kalau dia lewat bayar sewa rumah atau mintak tolong uruskan bayaran bil. Lagi pun bukan kena pergi kaunter pun...semua bayar bil ni aku buat melalui internet je.



No comments:

Post a Comment