Dokumen untuk mohon pinjaman hartanah

Secara peribadi, saya akan cuba sediakan maklumat/salinan dokumen berikut untuk memudahkan kerja bank officer yang akan memproses permohonan pinjaman perumahan nanti. 

Ini hanya sebagai panduan dan iniatif sendiri, bukan semua dokumen mesti disediakan dan diberi kepada pihak bank:

1. Muka depan - ringkasan maklumat hartanah yang dibeli, eg nama pembeli (yang akan diletak dalam S&P), nama projek & pemaju, lokasi, harga beli dalam S&P, jumlah bulan pinjaman, masuk MRTA/MLTA dalam loan atau bayar cash, etc.
2. Salinan IC pembeli
3. Resit booking rumah/Offer to Purchase - beli subsale
4. Slip gaji (3 bulan)
5. Penyata bank (tunjuk gaji 3 bulan tadi masuk akaun)
6. Penyata EPF
7. Borang EA (tunjuk pendapatan tahunan) kalau kerja makan gaji
8. Borang BE dan resit bayaran cukai (optional) - tunjuk pendapatan boleh cukai dan cukai yang dibayar
9. Surat pengesahan kerja dari majikan (mintak dengan jabatan sumber manusia/HR Department)
10. Laporan Central Credit Reference Information System (CCRIS) - boleh print sendiri di kiosk Bank Negara (optional)

Jika komitmen hutang pembeli dah 'paras hidung', perlu tunjuk kat pihak bank apa sahaja aset dan pendapatan sampingan yang ada:

11. Penyata simpanan (selain penyata bank untuk masuk gaji), eg ASB, Tabung Haji, etc. 
12. Penyata untuk jumlah saham di Bursa KL/Unit Trust yang dimiliki
13. Perjanjian sewa rumah (tenancy agreement) dan penyata bank - kalau ada pendapatan dari rumah sewa

Untuk memastikan pihak bank membuat pengiraan yang tepat ke atasa jumlah komitmen/hutang sedia ada, eg ansuran bulanan pinjaman kereta, rumah (lain) dan pinjaman peribadi, perlu bagi:

14. Loan offer letter - nak tunjuk berapa ansuran bulanan sebenar yang kita bayar. Kalau tak tunjuk dokumen ni, pihak bank akan buat anggaran bayaran ansuran bulanan - biasanya jumlah anggaran lagi tinggi dan mengakibatkan komitmen kita nampak banyak dari yang sepatutnya.

Nota: kalau rasa-rasa komitmen/hutang sedia ada masih rendah, maka tak ada keperluan untuk sediakan sebahagian dari dokumen di atas.

4 comments:

  1. pendapatan dari sewa rumah (tenancy agreement) tu kene mati setem ke? kalo x buat mati setem bole guna ke encik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh. cuma ada setengah2 bank nak tenancy agreement yang dah mati stem baru diambil kira sebagai additional income.

      Delete
  2. Saya, Jessica Shannon Shirley dari Amerika Syarikat, North Carolina saya berjanji
    untuk berkongsi kesaksian ini di seluruh dunia sekali Suami saya kembali kembali kepada saya, dan hari ini berkenaan dengan semua kerana saya ingin mengucapkan terima kasih dr. Odenore untuk membawa kegembiraan dan kebahagiaan kepada hubungan saya dan keluarga saya. Saya ingin memaklumkan kepada anda semua bahawa ada caster ejaan yang benar dan tulen. Saya tidak percaya dalam apa-apa perkara-perkara ini sehingga i perceraian suami saya, saya memerlukan bantuan sehingga saya mendapati yang caster ejaan yang hebat, Dan dia membuang ejaan cinta bagi saya, dan dia meyakinkan saya bahawa saya akan mendapat suami saya kembali dalam dua hari selepas ejaan telah dilemparkan. Tiga hari kemudian, telefon saya berdering, dan sebagainya teramat, ia adalah suami saya yang tidak memanggil saya untuk 6 bulan yang lalu sekarang, dan membuat permohonan maaf untuk percutian hati, dan memberitahu saya bahawa dia sudah bersedia untuk menjadi tulang belakang saya sehingga hidupnya dengan saya. Dr Odenore, dikeluarkan dia tahu berapa banyak saya suka dan mahu dia. Dan membuka matanya untuk gambar berapa banyak kita telah berkongsi bersama-sama. Sebagai I`m menulis kesaksian ini sekarang I `m gadis yang paling gembira di dunia dan saya dan suami saya yang hidup kehidupan yang bahagia dan cinta kita kini lebih kuat daripada bagaimana ia adalah lebih sebelum rehat kami sehingga. Jadi `s mengapa saya berjanji untuk berkongsi kesaksian saya di seluruh alam semesta. Semua terima kasih pergi ke Dr Odenore untuk kerja-kerja yang berlebihan yang beliau telah lakukan untuk saya. Di bawah adalah alamat e-mel dalam apa jua keadaan anda sedang menjalani rehat jantung, dan saya memberi jaminan kepada anda bahawa dia telah melakukan lombong bagi saya, dia pasti akan membantu anda juga. hubungi dia buat pada e-mel odenoretemple@gmail.com

    (1) musim Cancer
    (2) musim Kehamilan
    (3) Hiv / aids ejaan *
    (4) Mendapatkan wang penipuan anda kembali *
    (5) Jika anda mahu kanak-kanak.
    (6) Jika anda sentiasa mempunyai mimpi buruk
    (7) Eja untuk Dapatkan satu cinta anda keluar dari penjara.
    (8) Mendapatkan pinjaman yang besar tanpa membayar apa-apa fi mengeja *
    (9) Anda mahu wanita / orang yang berlari selepas anda.
    (10) Jika anda mahu bekas anda kembali.
    Hubungi beliau hari ini atas bantuan anda dan anda akan gembira untuk selama-lamanya. JAWAPAN (e-mel: odenoretemple@gmail.com)

    ReplyDelete
  3. Ich bin Black Rambo von Grammy, ich arbeite im Grammy Camp, Meine Frau starb vor 6 Jahren und seit ich mich um meinen einzigen Sohn namens Clinton, einen Freund meines Rats, nach einer Frau zu suchen, auf meiner Suche traf ich Jennifer sie war und Englische Frau, Ich liebte sie so sehr, dass ich ihr alles geben konnte, was sie im Alter von 37 Jahren war, nach einiger Zeit der Dating war ich so sehr in sie verliebt, hatten wir einige Missverständnisse, und sie trennte sich von mir und ich flehte sie an, dass mein Sohn sie zurückrief, sagte sie nein, dass sie jemand anderen gefunden hat, und wir lieben uns so sehr, nachdem ich einen Artikel darüber gelesen habe, wie Dr. Lomi helfen kann, die zerbrochene Beziehung zurückzubringen. , Ich beschloss, einen Versuch zu geben, ich kontaktiere Dr. Lomi für Hilfe, er sagte mir, was zu tun, um meine Geliebte zurückzubringen, die ich tat, er tat die Gebete und Jennifer war zurück, sie liebt mich und schätzen mich mehr jetzt, und wir haben die beste Zeit unseres Lebens, Dr. Lomi bereiten auch einige natürliche Kräuter, die mich stark und gesund wieder jetzt machte ich fühle mich wie ein junger Mann Ich fühlte mich wie ein junger Mann Ich zufrieden sie sexuell sehr gut sind wir beide glücklich, kontaktieren Sie Dr. Lomi auf WhatsApp Nummer +2349034287285 oder mailen Sie ihm auf lomiultimatetemple@gmail.com HE HAT DIE BESTE LÖSUNG FÜR SIE.

    ReplyDelete