ASB vs Tabung Haji

Seperti yang kita semua maklum, dividen dan bonus ASB adalah belum dikenakan zakat simpanan, i.e. 2.5% setahun. Manakala dividen dan bonus TH pula telah ditolak zakat sebelum diagihkan kepada penyimpan/pelabur.

Mari kita buat perbandingan ringkas di antara pulangan pelaburan dalam ASB dan simpanan di Tabung Haji (TH) bagi tempoh 10 tahun yang lepas (2003-2012).

Untuk memastikan hasil perbandingan yang lebih adil dan menyeluruh kepada semua kategori penyimpan/pelabur (sama ada pelabur/penyimpan jangka pendek atau panjang), kita buat 2 jenis perbandingan - (1) Pendapatan Dividen Sahaja; dan (2) Pendapatan Dividen + Bonus 

# Dividen dikira berdasarkan baki simpanan terendah setiap bulan untuk tempoh 12 bulan manakala Bonus dikira berdasarkan baki simpanan terendah setiap bulan untuk tempoh 10 tahun.


Perbandingan 1: Pendapatan Dividen Sahaja









Perbandingan 2: Pendapatan Dividen + Bonus







Berdasarkan angka-angka di atas, kita semua boleh membuat rumusan jenis pelaburan mana yang lebih baik.

# TH juga menyediakan kemudahan penama sekiranya apa-apa yang tidak diingini berlaku kepada pelabur/penyimpan.

# Bila TH dah tolak siap-siap zakat simpanan ni, senang lah sikit. Bukan apa, kadang-kadang disebabkan kesibukan tugas boleh menyebabkan kita terlupa untuk membayar zakat simpanan.

39 comments:

  1. Terima ksh..posting ni amat membantu.. Lgpun asb ade kata hrm ADA harus..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan terlalu extremist.Relax dan renungkan dalam segala expect.

      Delete
    2. bukan extreme, cuma was-was..

      esp bila Nabi di dalam hadis ada sabdanya,

      “Tinggalkan perkara yang meragukan kamu kepada perkara yang tidak meragukan kamu”. (riwayat Imam Tirmidzi)

      Delete
    3. Kenapa pulak perlu menggunakan perkataan 'extremist'? klu dah ada golongan agama yg mengatakannya haram berdasarkan kajian yg teliti, kenapa perlu berdalih?

      Delete
    4. extremist pada die sbb dah abis labur pada asb... ape salah nya masukkan dalam tabung haji..

      Delete
    5. Dari Jabir radhiyallahu ‘anhu, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
      لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- آكِلَ الرِّبَا وَمُوكِلَهُ وَكَاتِبَهُ وَشَاهِدَيْهِ وَقَالَ هُمْ سَوَاءٌ.
      “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam melaknat pemakan riba (pemberi pinjaman), penerima riba (pihak yang meminjam), penulis transaksi riba (lawyer dan lain2 yg terlibat dalam transaksi riba) dan dua saksi yang menyaksikan transaksi riba.” Kata beliau, “Semuanya sama dalam dosa.”
      (HR. Muslim no. 1598).

      Delete
  2. Terima kasih atas perkongsian. Bagaimanapula Amanah Hartanah Bumiputera (AHB)? Ianya patuh syariah dan pendapatan telah dizakatkan. Bila dikatakan 'pendapatan telah dizakatkan' adakah bermakna hanya dividen telah dizakatkan dan penyimpan perlu keluarkan zakat utk simpanan pokok?

    ReplyDelete
  3. Mana mana pun boleh. Cuma kelebihan T.Haji, siap tolak zakat, so memang senang kan kerja kita lah, and takboleh jugak nak cakap asb tu haram, kita pun taktahu kan? so if ada melabur dalam asb tu, kena lah beringat zakat wang simpanan anda. Untuk menyucikan apa yang takpatut, sebab kita taktahu. Btw, this is good information, especially for muslim. ;)

    ReplyDelete
  4. informasi
    y baik..tp asb macam sedikit meragukn soal pelaburan die..2 x brani
    melabur di asb..TH mcm better lg la bersih n xde was2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju. janganlah kita terlalu fikirkan keuntungan semata2. Yang penting berkat dan bersih dari was-was. Biar sedikit tapi halal dari banyak tapi haram. Walau apa pon, kepada pelabur ASB, mgkn boleh mendapatkan kepastian dari pihak yang mahir dalam hal ini.

      Delete
  5. Sy tanya pekerja tabung haji, zakat yang dibayar tabung haji ialah zakat perniagaan. Bukan simpanan. Sy menyimpan di tabung haji, tapi bagi saya, saya masih perlu bayar zakat simpanan. Jika terdapat kemuskilan agama, kita perlu rujuk pada ahlinya. andai kita syak, lbh baik jauhi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. http://www.pakdi.net/adakah-kita-wajib-bayar-zakat-simpanan-tabung-haji/

      Delete
    2. terima kasih bagi link...semoga dapat dikongsi bersama

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Kita sebagai pendeposit tak perlu bayar zakat simpanan Tabung Haji; rujuk pautan ini
      http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/pembayaran-zakat-oleh-tabung-haji dan ini http://haji.tabunghaji.gov.my/th/TH/Soalan/Tabungan/Soalan%20v2/14.htm

      Delete
    5. Elok simpan kat TH tiada was-was...

      Delete
    6. Tidak perlu bayar zakat jika melabur di tabung haji
      http://ww1.utusan.com.my/utusan/Bicara_Agama/20130920/ba_03/Status-zakat-wang-brsimpanan-di-bank

      Delete
    7. ko tanya siapa..salah org kut...dibuku dah akad zakat dibayar oleh TH.
      Niatkan deposit di TH utk pelaburan untuk Tunai Haji / Umrah yg wajib . Insya Allah dpt pahala.

      Delete
  6. Tak perlu lagi merasa was2 bila anda melabur dengan Public Mutual kerana kami mempunyai banyak dana islamik (Syariah compliant sepenuhnya) yang memberikan pulangan yang lebih tinggi daripada ASB dan Tabung Haji. Ia juga dijamin oleh Bank Negara dan Suruhanjaya Sekuriti. Sekiranya mahu tahu lebih lanjut atau ada sebarang pertanyaan, boleh lah hubungi saya, Nora, di 0148807770. Terima kasih! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. unit trust dijamin oleh bank negara?

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  7. Alhamdulillah, terima kasih atas perkongsian ilmu ini.

    ReplyDelete
  8. memang menyimpan dalam tabung haji banyak kelebihannya..

    ReplyDelete
  9. TH dikategori dibawah fixed income sebaris dengan KBR, KPF, ASB, KWSP dll berbanding dengan unitrust yg dikategori dibawah equity.. N the best is TH..coz what...every income that u got mestilah disucikan dengan zakat...so TH NI sbnrnya memudahkn jga urusan simpanan smbl berzakat..

    ReplyDelete
  10. menyimpan di TH lebih menguntungkan

    ReplyDelete
  11. tahun ni.. TH beri dividen 6.25% dan bonus haji 2.0%.. byk tu..

    ReplyDelete
  12. Bonus haji tu per benda? RM198 .2% drp kos haji muasasah TH

    ReplyDelete
  13. TH...tempat para politician berkumpul

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. Terima kasih atas perkongsian to blog owner. Saya adalah Unit Trust Consultant (UTC) - agen unit trust investment untuk Public Mutual & lokasi utama dalam tugas adalah kawasan Johor Bahru, Kuala Lumpur, Selangor & Penang.
    .
    Minimum permulaan RM1000 sahaja. Boleh melabur dari akaun KWSP (berdasarkan kelayakan). Cash investment pun boleh & ada pilihan untuk ambil pelan tambahan bulanan serendah RM100 per month sahaja. Dana Islamic 100% juga ada (Approved Syariah Compliance Funds). Pelaburan untuk jangka masa panjang sahaja above 5 years. Keuntungan sekitar min 9%-15% per year.
    .
    Bagi sesiapa yang berminat melabur dalam Unit Trust, boleh lah juga hubungi saya melalui mobile atau email. Jika hanya ingin mengemukakan soalan, anda juga dialu-alukan. Terima kasih.
    .
    Jas
    Unit Trust Consultant / Perunding Unit Amanah
    Co: Public Mutual Berhad (wholly-owned subsidiary of Public Bank Berhad)
    T: +6017-7055 381
    E: jas.elegant@gmail.com
    W: www.facebook.com/investment.unittrust
    .
    " Why not try, let's say 10 years investment period & gain minimum 9% profit per year? Reports on fund past performance available just to show the ability of the fund. Feel free to request for one ! "

    ReplyDelete
  16. Nak tanye. Sy ade akaun tabung haji, tp sy nak kepastian sekiranya akaun TH sy ade simpanan, sy akan dapat deviden + bonus tahunan tak? Tme ksih..

    ReplyDelete
  17. Nak tanye. Sy ade akaun tabung haji, tp sy nak kepastian sekiranya akaun TH sy ade simpanan, sy akan dapat deviden + bonus tahunan tak? Tme ksih..

    ReplyDelete
  18. Nak tanye. Sy ade akaun tabung haji, tp sy nak kepastian sekiranya akaun TH sy ade simpanan, sy akan dapat deviden + bonus tahunan tak? Tme ksih..

    ReplyDelete
  19. terima kasih atas perkongsian

    ReplyDelete
  20. Rata2 orang berkata dividen ASB rendah dari dividen TH tapi ada silap perkiraan tu. Seperti yg TH maklumkan, dividen yg diberi telah ditolak zakat...iaitu zakat diatas dividen, bukan termasuk zakat keatas principal. Dividen Kasar ASB yg didalam rajah di atas adalah diatas principal. Jika hendak di tolak zakat keatas Dividen Kasar ASB perlulah tolak 2.5% drpd dividen kasar, bukannya tolak terus 2.5%. Contohnya utk tahun 2003, zakat keatas dividen adalah sebanyak 0.18125sen (2.5% drpd 7.5sen) dan bukannya 2.5sen, kerana 2.5sen tu merujuk kepada zakat keatas keseluruhan simpanan ASB.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setahu saya zakat yg dibayar olh tabung haji ialah zakat perniagaan iaitu zakat dr wang yg disimpan/labur utk berniaga keseluruhan bukan hanya dr dividen shj.

      Delete
  21. laburlah dlm pelaburan yg lebih baik dr segi kehalalannya walaupun utg sikit klu byk apa gunanya jika duit itu haram.cth duit hasil penipuan.Satu lagi skim2 yg kadang tumbuh bak cendawan ketika org fikir nak kaya cth skim cpt kaya .bukan cpt kaya sebaliknya cpt rugi.Sbb biasanya duit yg kita labur itulah yg dibayar sebagai untung/dividen dan ia biasanya bertahan tak lama.lpstu compani lesap/tak untung lagi

    ReplyDelete
  22. Tabung haji ada lembaga yg tolong bayarkan zakat kalu tak silap nama lembaga hitam tu Datuk Seri Abdul Azeez. Baik simpan duit ASB hujung tahun kira balik 2.5% then bayar sendiri lagi puas hati.Byk sekarang ni org dahi hitam jubah putih menipu kuat.

    ReplyDelete
  23. saya ikut feqah klasik , wang simpanan tidak WAJIB zakat , cumanya WAJIB pada infak (belanja) pada perkara yg wajib *rujuk kitab feqah bab nafkah untuk tahu apa itu infak(belanja) yg wajib. Zakat yg Wajib ada 6 ,
    1, Zakat Ternakan (binatang ternakan). bukan rusa, angsa,ayam,itik,burung unta.
    2. Tanaman bijian dan buahan (makanan asasi yg kenyang dan bertahan lama)
    gandum,beras,jagung dll bijian makanan asasi serta buah anggur dan tamar.
    3. Emas dan Perak , tidak termasuk dlm wajib zakat pada berlian , platinium, batu arked , besi , tembaga , alumanium dan kertas.
    4. Galian emas & perak. tak termasuk Bausit,bijih besi , timah , crude oil.
    5. Harta Tertanam yg bukan zaman Pemerintahan Islam.
    diatas ketegori zakat harta.

    dan yg keenam ialah zakat badan iaitu Zakat Fitrah.

    ReplyDelete